محل تبلیغات شما

                                           بسم الله  الرحمان  الرحیم

ترسیم  کربلا

صحنه  کربلا  را  برخی  به  یک تابلو  بزرگ و  نقاشی  مهم  تشبیه  کرده  اند

البته  اگر  قرار  باشد دشت  کربلا  را  به  یک  تابلویی  تشبیه  کنیم  این  تابلو  جاندار  و  زنده  است   و  تاثیر  گذار  و  متحول  کننده   و  زنده  کننده  و  جانبخش  .

این  تابلویی  است  که  امام  زمان  علیه  السلام  اگر  نگوییم  که  هر  ساعت  و  هر  دقیقه  لا  اقل  هر  شب و  هر  روز  صبح  در  ان  نگاه  میکند و  اشک  میریزد .

ا  این  تابلو    یک  تابلویی  است  ک  در  ان  یک  طرف  رنگهای  تند و  وحشی  و  سیاه  تاریک   و  تهوع   اور  است 

یک  طرف  هم گلهای  پر  رنگ  و  زیبا با  رنگهای  روشن  و  دلنشین   و  ارامش  بخش

و  عجیب ا  اینکه    این  دو  رنگ  کاملا  متضاد  هر  گز  قاطی  و  مخلوط  نمیشوند   مثل  ساحل  سنگی  و  دریا  که  قرنها  کنار  هم  هستند .یا  مثل  زمین  و  اسمان

  این  رنگهای  تند  و  وحشی    درست  مثل  کوه  سنگی  و  ان رنگهای  روشن  و  ارامبخش  هم  مثل  دریاهای  عمیق  هرگز  قاطی  و  در  هم  نمیشوند

دریا  به  کوههای  سنگی  مدام  شلاق  میزندو  ان  را  میخراشد  تا  تمام کوه  سنگی  به  صورت  شن  و  ماسه  و  خاک    نابود  و  خرد  شود

یک  نقاشی  زنده  و  تاثیر  گذار   درست  مثل  فیلم  زنده  و  باحرکت  و  پویا  و جدید و  تر  و  تازه

تمام  صحنه  زنده  است  حتی  کوه  و  زمین  و  متحرک  و  پویا و  همین  نهر  فرات  سخن  میگوید و  پهن  میشود  و  تولید  میکند   و  قلب  و  روح  همه  را  تسخیر  میکند

انقدر  این  صحنه  زنده  است  که  فریاد العطش  ال  هاشم  به  اسمان  بلند  است  و  طفلان  و  دختران  وحشتزده  از  چادرهای  سوخته  بیرون  امده  و  نظاره  گر  مردان  نامرد  و  گرد  و  غبار  جنگ و  صیحه  اسبان  این  وحشیان  از  خدا  بی  خبرند .

و  همه  تلاش  کفر  و  نفاق  گر  چه  ایجاد  سر  و  صدا برای  شنیده  نشدن  کربلا  و  فراموش  شدن    ان  است  که  کربلا  حامی  تاریخ  به  حقیقت  تاریخ  و اصلا  خود  حقیقت   است و کربلا  صدای  حق  و  عدالت  و  ازادی  و  انسانیت  به تمام و  کمال است .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کربلا  از  دید  روانشناسی 

وقتی  به  این  حادثه  از  زاویه  روانشناسی  و  تاثیر  ان  بر  روان  ادمی  نگاه  میکنی  میبینی  یک  حادثه  چقدر  میتوانتد  روی  ادم  تاثیر  بگذارد

زندگی  انسان مملو  از  اتفاقات  کوچک  و  بزرگ است  و  عجیب  این  است  که  ممکن  است یک  حادثه  ای  به  نظر  تکراری  به  نظر  برسد  اما  وقتی  به  جزییات  بپردازیم  در  واقع  هرگز  هیچ  حادثه  ای  تکراری  نیست

مثلا  ما  هر  روز  صبح  از  خواب  بیدار  میشویم  ولی  از  نظر  مکان  و  زمان  و نحوه  خواب  و خیلی  از  چیز  های  دیگر  در  واقع  هیچ  تکراری  نیست  مثلا  یک روز  4  بیدار  میشویم یک  روز  4و  5  دقیقه   و  یکروز  5  و  یک  روز  5/5  

یک  روز  تازه  از  خواب  بیدار  میشویم   ولی  خسته  ایم  و  یک روز  عادی  و  یک روز  سر  حال  هستیم

برنامه  های  خلقت  است  که  عجیب  است  و  تکرار  صد  در  صدی  نیست  هر  روز غذای  دیگر  و  اتفاقات  دیگر  است  تا  خسته  و  دده  نشویم  .

در  مورد  چهره  های جدید  و  اتفاقات  جدید  و  ابزار  جدید  و  مناظر  جدیدو  افکار  جدید   همین  طور  است.

  به  همین  خاطر  انسان  غالبا  فراموشکار  است  و  ناسپاس 

  ان  الانسان  خلق  ضعیفا -  الانسان  ثمره  النسیان  انسان  میوه  فراموشی  است

قتل  الانسان  ما  اکفره   انسان  چقدر  ناسپاس  است

ان  الانسان  خلق  هلوعا  اذا  مسه  الشر  جزوعا  و  اذا  مسه  الخیر  منوعا

پس  بحث  ما  این  است  که  این  انسان  ضعیف از  نظر  جسمی  و  روانی

که  فراموشکار  و  کافر  نعمت  هم  هست  چقدر  برای  یک  حادثه  خرج  میکند  چقدر  روی  یک  حادثه  زحمت  میکشد  و  دل  میبندد

بله  انسانها  و  جوامع  گاهی  حادثه  ها  فقط  در  قسمت  حافظه  کوتاه  مدت  نگهئداری  و  ذخیره  میشود  این  روانشناسی  است  انسان  دو  نوع  حافظه  دارد  حافظه  کوتاه  مدت  و  حافظه  بلند  مدت .

خیلی  از  چیز  ها  ارزش  یاد  اوری  و  تکرار  ندارند   البته  در  این  موضوع  مورد  بحث  اما  یک  چیز  هایی  است   که  هر  ساعت  هر  روز  باید  یاد  اوری  شوند  چرا  که  انسان  ساز  است

اخلاق  انسان  را  میسازد فرهنگ  است زیر  بنایی  است  ریشه ای  است  شالوده  است  که  همه  چیز  روی  ان  بنا  میشود  و  ساخته  میشود .

هیچ  حادثه  ای  به  عمق  و  عظمت  و  گستر دگی عاشو  را  ما  در  تاریخ  نداریم

که اینهمه  روی  انسانها  از  نظر عواطف  و روان تاثیر  بگذارد.

 

 

 

 

 

 

کربلا  از  منظر  تاریخی

از سال  60  که  این  حادثه  امد  و  این  واقعه  و تاریخ  رخداد   تا  الان  که  1438  است  چند  سال  گذشته  این  حادثه  تاریخی  زنده  و  تر  و  تازه  است .

نسلها  امدند  عزاداری  کردند  در  پناه  ان  اسلام  را  بازسازی  و  بازیابی  کردند   انها  رفتند  و  دیگران  امدند اما  مساله  فراموش  نشد  از ابعاد  ان گوشه  ای  هم  از  بین  نرفت  ساییده  هم  نشد  کمرنگ هم  نشد  این  چه  چیزی  را  نشان  میدهند .

ذهن  تاریخی  ملتها  این  را  زنده  نگه  داشت   افراد  ان  را  با  جان  و  مال  حفظ  کردند  قلدر  ها  و  خانهاو  ظالمان   با  ان  مبارزه  کردند.

ادمهای  بی دین  و  استعمار  گر  ها  با  ان  مبارزه  کردند  وقتی  قدرت  داشتند همین  پهلوی  تمام  قد  در  مقابل  ان  ایستاد .  تعطیل  کردند  روضه خوانی  تمام  عناصر  ان  را  کوبیدند  و  بخیال  خود  ریشه  ان  را  قطع  کردند  همین  پهلوی  در  کتاب  ظهور  و  سقوط  پهلوی    تمام  وقفیات  را  برداشتند  سازمان  اوقاف  و  همه  بودجه  ها  را  اختصاص  دادند  به  بهاییت  و  ان  فرقه  انگلیسی   اما  به  فضل  خدا  ورق  برگشت و  کار  دوباره  بدست   همین  شیعیان  حسینی  افتاد  الان  خیلی  از  جغرافیای  زمین  حتی  در  سر  زمین  مسلمانان  شوروی  اصلاا  حسین  را  نمیشناسند  البته  پر  چم  اسلام  انشا ء الله  با  قدرت  یافتن  همه  را  تبلیغ  خواهد  کرد  الان  ابن  طوری  است 

وظیفه  مردم  ما  بردن  مکتب  اسلام  به  همه  جای  دنیاست  وظیفه  ما  تبلیغ  فرهنگ  حسینی  است .

بودند  کسانی  که قبر را  تخریب  کردند و  اب  بستند  و کشاورزی کردند  بعد  دوباره  قبر  ساخته  شد  و  مرکز  تجمع  مسلمانان  اعم  از شیعه و  سنی  شد.

خب  اما  یک  نگاهی  به  تاریخ کربلا کنیم .  در  یک  جای  دوری  عده  قلیلی  را  کشتند با  بیرحمی  و  بی غذایی  و  بی  ابی   در  دور  از  ابادی  و  کنار  نهر فرات .

ان  حکومت  قدر  قدرتی  که  تمام  روم  و  یونان  و  ایران  را  فتح  کرده  البته  بطور  عادی  نباید  هیچ  اثری  از این  حادثه  در  تاریخ  نباشد . چون  ان  حکومت  چنین  میخواست

اما  چه  شد ورق  برگشت   از  همان  روز  ها  قیامهای  پی  در  پی  اتفاق  افتاد   که  محور  ان  و  توجه  ان  و  انگیزه  ان  همین  نهضت  کربلا  بود. قیام  توابین  و قیام  مختار و  همه  قیامها ی دیگر  بر  خوردها  همه  نظامی  و  خشن .

یزید  که  حالا  گمان  میکند  صدای  دین  را  خفه  کرده  و  خیال  میکند سر  دین  را  بریده  مبور  میشود  برای  جلو  گیری  از  قیام مردم  مکه  و مدینه و  بخیال  خودش  برای  قطع  ریشه  دین  و  خاستگاه  ایین  به  اینها  حمله  میکند  و  همه  مخالفین  رامیکشدو  جان  و  مال  و  نوامیس  مسلمین  را  غارت  میکند  ظلم  یزیدی  دوران کوتاهی  دارد  .اما  حکومت  بنی  امیه  بقولی  هزار  ماه  ادامه  می  یابد.

پس  از  ان  حکومت  عباسیان هم ابتدا  برای  رساندن  حق  اهل  بیت   قیام  میکنند  و  چون  قدرت  را  بدست  میگیرند  تبدیل  به  بدترین  و  سر  سخت  ترین  دشمنان  اهل  بیت  میشوند .

این  تاریخ  شیعه  گری  و  کربلا  ادامه  مییابد 

زمان  قاجاریه  هم  برخی  از  قاجاریان ادعای  توسل  و  اهلبیت  میکنند و  حتی  برنامه  روضه  و  مرثیه   میگذارند و  گاهی  هم  آن را  تعطیل  میکنند.

این  اوضاع  جدال  بین  قدرت    و  مذهب  ادامه  می  یابد  تا  زمان  ناصر  الدین  شاه که  ظاهرا  خودش  ترمیم  قبر  امامزاده  ها  را  میکند و شعر  و  مرثیه  برای  امام  حسین  میسراید و  مجلس  عزاداری بپا  میکند و  از  ان  طرف   هم ادمی  مثل  امیر  کبیر  که  یک  سردار  ملی  است  فرمان  قتلش  را  صادر  میکند .

جریان  مشروطه  و عدل  مظفری  و انتخاب  نمایندگان  مجلس   اتفاق  می افتدالبته  پس  از  مبارزات  مردم و  همت  روشنفکران   اما متاسفانه  یکی  مثل  رضا  خان  با کمک  انگلیس  تمام  ثمرات  ان  را  به  باد  میدهد نفس  همه  را  میبرد  و  یک  دیکتاتوری  بیسوادی  و  بی  ادبی  راه  می  اندازد.

جدال  پهلوی  با  دین  و  خدا در  سال  42  علنی  میشود  و  محمد  رضای  ملعون  دستور  دستگیری  و  کشتن امام  را  صادر  میکند   که  با  فشار  مردم  و  علما ان  دستور را  به  تبعید  تبدیل  میکند.

مردم  به  مبارزات  خود  ادامه  میدهند و  سال  57  اسلام  و  امام  خمینی  پیروز میشوند  و  پهلوی  و  دارو  دسته  اش به  شکست  میخورند  و  مجبور  به  فرار  میشوند.

این  انقلاب  که  پس  از  سلطه  سرمایه  داری  و  کمونیسم  بر  جهان  اتفاق  می  افتد  توجه  جهان  و  دنیا  را  به  ایران  و  اسلام  جلب  میکند .

استعمار  و استکبار  جهانی برای  جبران  شکست  و استراتژی  خود  جنگ  8  ساله  را  به  ما  تحمیل  میکنند

بحول  و  قوه  الهی  یاران  امام  و  انقلاب  پیروز  میشوند و شکست  امریکا  و  یارانش  در انظار  مشخص  میشود

از  آن  زمان  است  که  امریکا ی  مفتضح  تمام  رجاله  ها  و  وابستگان  خود  را  در منطقه   فرا میخواند  و  داعش  و  النصره  و القاعده  را  برای  بر  هم  زدن  جغرافیای  ی  بکار  میگیرد و عربستان  را  مجبور  به  مهار بحرین  و یمن  و  حمله  به  انها  میکند.

در  عراق  و  سوریه  و یمن  و افغانستان  و  خیلی  از  کشور  های  منطقه    دیگر  امریکا  و  سلطه  گران  به  بی  اعتباری  مطلق  رسیده  و  همه  نیروهایشان  در  حال  شکست  و  فروپاشی و  عقب   نشینی  است .

امریکا تمام  حیله  و  مکر  خود  را  بکار  بسته  و  نتیجه  کلی  عایدشان  نشده .ما  جنگ  را  با  برنامه  عاشورا و  ابرومندانه  پیش  بردیم   هیچ  جاستم  نکردیم  و همه  جا  سربلند  بودیم .

پس  آن  هم  انقلاب  با  عزت  و  سر  بلندی  و  با  فرهنگ  عاشورا  ادامه  دادیم

پس  این  انقلاب ثمره  از انقلاب  عاشورا  بود   الگوی انقلاب  عاشورا  بود .

انشا الله   ادامه  انقلاب  حضرت  مهدی  ادامه  می یابد   و  ان  انقلاب  از  جهتی  ادامه  قیام  کربلا  و  حضرت  مهدی  منتقم  امام  حسین  و  انتقام گیرنده  از  ستمگران  هست.

پس  ان  عدالت  گستر  جهانی  و  ان  قیام  اخر  زمانی  که  پیدا  میشود  کسی  جز  فرزند  حسین  ع  نیست  و

پس  بر  گردیم  به  سوال  برنامه  امام  حسین  جایگاهش  در  عرصه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کربلا  از  منظر  حماسه  و  ادبیات

در  ایران  رستم  و  سهراب  داریم  و  اسفندیار  رویین  تن  را  داریم اینها  حماسه  و  قهرمان  سازی  است   اسفندیار  رویین  تن  بوسیله  تیر  دو  شعبه  رستم  کشته  میشود  نقطه  ضعف  او  در  چشمهایش  است

آشیل  را  در  یونان  داریم  نقطه  ضعف  اوپاشنه  پایش  است

خود  رستم  را  در  چاهی  پر  از  تیر و  نیزه  از  بین  میبرند  و  تمام  میشود.

پس  ان  قهرمانهای  اسطوره ای رفتند  روزی  هم  که  بودند  کامل  نبودند هزار  تا  عیب  داشتند  رستم  گورخری  راشکار  میکند  کباب  میکند  میخورد .این  وضع خوراکش .

با  سهراب  که  پسر  خودش  است  جنگ  میکند اول  شکست  میخورد  و  بار  دوم  با  نامردی  سهراب  پسر  خودش  را  میکشد  پدر  پسر  کش  است .  

 

اینها  مال  دوران  قهرمان سازی  و  پهلوانی  بشر  است  که  دیگر  تمام  شده  و  حالا  این  قهرمانان  دیگر  جا ی خود را  دادند  به  فوتبالیست  و  هنر  پیشه  که  اصطلاحا  ستاره  یا  ارتیست  به  انها  میگویند .

 

 

 

کربلا  از  منظر اخلاق

البته  یک  کار  که   اگاهانه باشد  و  به  نفع  کس  دیگر  این  کار  اخلاقی  است 

  مثل  حافظ که  میگوید :

اگر  شراب  خوری  جرعه  ای  فشان  بر  خاک از آن  گناه  که  نفعی  رسد  به غیر  چه  باک 

البته  این  شعر  است و حرف  اصلا  درستی  نیست خیلی  از  مردمی  که  جهنمی  میشوند  ممکن  است  ی  و  خلاف  بکنند  برای  دیگران  این  را  فقه  و  دین  نمیپذیرد . حالا  که  شعر  حافظ  است  مو  لای  درزش  نمیرود .  چرا  ؟  ممکن  اشتباه   باشد  حرفی  میخواسته بزند  درست بیان  نکرده  باشد  .

الته  تو  جیهات  عرفانی میکنند  میگویند  شراب    حضور  است  و بیخود  شدن  و  مستی  و  سکر  است  و  بعد   جرعه  بر  خاک  فشاندن  دعا  به  دیگران  و  این  طوری  ولی  اخرش  چه  ؟

گناهی  که  نفعش  به  غیر  برسد  ظاهر  جممله  غیر  عقلی  است امامیگویند  خارج شدن  از  حضور  کلی  و  رفتن  در  حضور   جزیی  که  ان  غیر  هم  در  بساط  خداست   و  مخلوق  خداست  .  این  تو  جیه  خواص  است  ایا اکثر  مردم  از  ان  شعر  این  را  میفهمند  البته  خیر

همانطور  که  سعدی  گفته  :

مثلا  من  ان  مورم  که در  پایم  بمالند       نه  زنبورم  که  از  نیشم  بنالند

  البته  غلط  است  که  ادم  را  له  کنند  و  صدایش  هم  در  نیاید

اقای  مطهری  ان را  اصلاح  کرده  این  طوری:

 نه  ان  مورم  که  بر  پایم  بمالند           نه زنبورم  که  از  نیشم  بنالند

نه مور  باش  نه  زنبور  ادم  باش  نه  ظلم  بکن  نه  زیر  بار  ظلم  برو

امام  حسسین  برای  امر  به  معروف  تمام  هستی  اش  را  به  میدان  اورد   تو  که امر  به  معروف  میخواهی  حاضر  نیستی  یک  دو  قرانی  از  جیبت بیرون  شود .

امام حسین  برای  امر  به  معروف  بهترین  افراد  عالم  را  جمع  کرده  بود   تو  کسی  را  نمیتوانی  جمع  بکنی  .امام  حسین  زخمی  شد  شهید  شد  تشنگی  کشید زن  و  فرزند  و  خواهر  و  عزیزانش  شهید  شدند و  اسیر  شدند  تو برای  اسلام  حاضری  یانه ؟  حاضری  کتک  بخوری    ؟  ینها  برای  اسلام  باشد حاضری  به  خود  سختی  بدهی ؟

امام  حسین  و  خانواده  اش  در  این  مراحل  سخت  نه  از  دین  خارج  میشوند  نه  عصبانی  میشوند نه  هم  فحش  و  فضیحت ،  دشمن  به  همه  هستی  انها  حمله  کرده  در  جنگ  نا  برابر   و  وحشیانه  و  سبعانه    اما  همه  ارامش  خود  را  حفظ کرده  از  ادب  دور  نشده  اند

همه چیز  خود  را  با  متانت  تقدیم  محبوب کرده  ند

کربلا  محورو  مر کز عشق  و  شهادت  و  ایثار  است  مرکز  انقلابات  اسلامی  است و  سید  اشهدا  مرکز و  هسته  مرکزی  شهادت  است.

 اما  حالا  دیگر  این فوتالیست  مثلا  مدل  مویش    الگو  و  مدل  مو  میشود   یا  مثلا  مد  لباسش   -  همین  و  همین  و  اینها  هم  خیلی  زود  از  سرش  می  افتد  اگر  در  کوران  کار  و  ازدواج  بیفتد  همه  چیز  از  کله  اش  می  پرد

 

    حضور عناصر  اخلاقی  در  کربلا


  در  کربلا  عناصر  اخلاقی  نیکو  بزرگ  و  مهم  جلوه  و  درخشش  خاصی  دارد .  محبت  و  جانفشانی  اقوام  و  خویشان   2-  ایثار  و  جاانفشانی    3-  محبت  فرزند  به  پدر  و  پدر  به فرزند   در  رفتار  علی  اکبر  با  پدر  و 4-  رفتار  های  دخترانه  و  پاسخ  پدر- 5 صبر  از  عناصر  اخلاقی  است  که  در  کربلا  در  حالی  که  تشنه  اند  و  عزیزان  خود  را  از دست  میدهند

شجاعت و 6-  شجاعت  و  شهامت  قاسم  سیزده  ساله  و  علی  اکبر  و  همه  شهدا  با  انبوه  جمعیت دشمن  بی  نظیر  و  مثال  زدنی  است

   7-استقبال  از  شهادت  در  راه  خدا  بخاطر  ارمانهای  بزرگ  دینی  و  ایندگان  و  امر  به  معروف                                                                                                                                                       

                               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انقلاب  حسین  ع  سوالات  متعددی  را  ایجاد  میکند

1-       ایا  او  شفیع  امت  است ؟

از  جهتی  بله  و  از  جهتی  خیر   از  اینکه  انسانی  اکثر  وظایفش  را  انجام  داه  و  ممکن  است  کمبودهایی  داشته  باشد   بله  میتواند  شفیع    باشد   مثل  دانش  اموزی  که  یک  تجدید  دارد  میشود  برایش  یک  کاری  کرد  وقتی  چهار  تا  پنج  تا  شد  دیگر چکار  میشر د  برایش  انجام  داد

و  از  جهتی  هم  مثل  مسیحیان  بگوید  خداوند   مسیح  زجر  کشید  برای  امرزش  ما  حسین  کشته  شد  مثل  ما  برای  امرزش  ما  این  غلط  شد  هر  کسی  برای  خودش  کار  میکند   این  مثل  دانش  اموزی  است  که  8  تا  ده  تا  تجدیدی  دارد  باید  برود  جهنم

2-ایا   فقط  امام  حسین  کشتی  نجات  و  مصباح  الهدی  هست ؟

امام  صادق  ع  فرمود  کلنا  سفتن  النجات  بل  سفینه  الحسین  اسرع  و  اوسع

3- ان  مقداری  که  مهم  است  اینکه  بدانیم  حسین  ع  بنده  مطیع  خداست    و  ما  اگر  طالب  حسین  ع  هستیم  باید  بدانیم  که حسین  نیامده  همه  قوانین  خدا  و  بهشت  و  جهنم  را به  هم  بریزد  بلکه  مروج  و  مبلغ  فقه  و  اسلام  است  پس  باید  وظایف  تحصیلی  و  علمی  خود  را انجام  دهیم . و  انتظار  نامعقول  نداشته  باشیم  بلکه  اگر  با وجود  انجام  وظیفه  و  سعی  و  تلاش  باز  هم  کم  اوردیم  البته  انظشائ  الله  دست  ما  را  هم  میگیرند

4-منظور  از  انجام  وظیفه  چیست  ؟  الف  درس  خواندن  و  انجام  تکلیف   ب)نماز  و  روزه  و  انجام  وظیفه  خانه  و  اطاعت  پدر مادر   ج-  وظایف  اجتماعی  مثل  مسجد  و .

5-ایا  امام  حسین  میدانست  شهید  میشود ؟  بله  میدانست و هنرش  همین  بود بلکه  امثال  چمران  و شهیدان خود  ما بسیاری  از  مسایل  اینده  را  درک  میکردند .مثل  دانش  اموز  ساعی و کوشا  که  میگوید  انشاء الله  اگر اتفاق  خاصی  نیفتد  ما   قبول  میشویم.

6-ایا  قیام  امام  حسین  نتیجه  اخلاقی  دارد  البته  ؟  البته  بزرگترین  نتیجه  ان  گذشت  و  فدا  کاری  و شهادت  و  مبارزه  و  دفاع  از  خود  است .

حسین  الگوی  اخلاقی تمام  عیار  است در  زهد و  عبادت  و  در  مبارزه  و  در  اخلاق  .و  همه چیز

7-ایا  امام  حسین ع  رجعت  دارد ؟  بله  در رجعت  می آ یند  و  مدت  طولانی  حکومت  میکنند  در  همین  دنیا

8-  سن  مبارک  امام  حسین  ع  در  زمان  شهادت  57  سال  است /؟

9-ا سترا  تژی  امام  حسین  در  این  قیام چه  بود ؟  امر به  معروف  و  دفاع  از  دین

10-پیام  امام  حسین  در  کل  چیست ؟  ان  لل  تکن  لکم  دین  و  انکم  لا  تخافون  المعاد  فکوا نوا  احرارا  فی  دنیاکم   ازادی 

ان  الحیات  عقیده  و  الجهاد

هیهات  منا  الذله

نماز  -  استغفار  -  قران  دعا


                                                                                                                        

 

(انجیل )بشارت عیسی بر امدن رسول اعظم

ابالحسن - ابالیتیم - امام علی ع

کربلا- از دید گاه ( اخلاق- تاریخ - روانشناسی - ادبیات و اسطوره سازی)

و  ,  ,را  ,از  ,در  ,به  ,    ,است  که  ,امام  حسین  ,و  همه  ,را  به 

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

فروشگاه اینترنتی بلاگ سفارت ایران برزیل شرکت بازرگانی حمل ونقل بین المللی آتایول